What does it take to be a driver?

What does it take to be a driver?

Being a driver for our team is a huge responsibility. The outcome of the race is partially in your hands. Of course, you do not become a driver overnight, a whole process precedes that. 

Within our team there are four drivers who will drive during the Bridgestone World Solar Challenge. Kevin, Vincent, Ruben and Martijn have been preparing for four months to eventually become a solar car driver. They have been selected based on various criteria. For example, they look at posture, the functions they hold in the team and whether it is possible to lose weight if necessary, before the race. After this selection, simulation training and kart training are used to determine who will eventually become a driver during the race.

The preparation process that the drivers go through consists of various components such as the psychological training and the physical tests at the TopSportZorgCentrum in Groningen. MCZ, a partner of TopSportZorgCentrum, also provides the drivers with training programmes so that they are physically prepared for the race. The drivers work out at least three times a week based on these training schedules. Being in a good condition is key. The extent to which the drivers can go during their training is determined through tests carried out by MCZ. Through various exercises they determine where the boundary lies after which exercise will have a negative effect on the body and mind.

The drivers must be able to perform in extremely hot conditions, as the inside of the car can reach 50 degrees Celsius during the race. To prepare for this, the drivers go to SpaWell every week to get used to the heat by using the sauna. Here they apply their psychological training to be able to keep focus and not be distracted by negative thoughts. The drivers are thus taught to recognize when their focus weakens and how they can manage this.

Kevin, the driver's lead, has been karting from a young age. He brings his experience and skills to this project by karting with the other drivers. This gives them a good feeling for driving, grip, balance and they know how to correct the kart (and ultimately the solar car) in case something goes wrong. Kevin also trains with future drivers through simulation training, this in a self-built simulator. This training is mainly about efficient driving and how to deal with the technology and the vehicle.

The preparation process is of course not always easy. Drivers must be able to handle their emotions well and keep their goal in mind. This also means saying 'no' to activities that are fun but distracts from the training such as eating unhealthily or partying. Yet it all outweighs the pleasure and enthusiasm of the drivers: "I am very happy and grateful that I can do this for the team," said Kevin.

--

Wat is ervoor nodig om coureur te zijn?

Coureur zijn voor ons team is een enorme verantwoordelijkheid. De uitkomst van de race ligt deels in jouw handen. Je wordt natuurlijk niet van de een op de andere dag coureur, daar gaat een heel traject aan vooraf. 

Binnen ons team zijn er vier coureurs die gaan rijden tijdens de Bridgestone World Solar Challenge. Kevin, Vincent, Ruben en Martijn zijn al vier maanden bezig met het voorbereidingstraject om uiteindelijk coureur te worden van de zonneauto. Zij zijn gekozen aan de hand van verschillende criteria. Zo wordt er gekeken naar postuur, de functies die zij bekleden in het team en of het haalbaar is gewicht te verliezen indien dit nodig is voor de race. Na deze selectie worden aan de hand van simulatie trainingen en kart trainingen gekeken wie uiteindelijk ook daadwerkelijk coureur gaan worden tijdens de race.

Het voorbereidingstraject die de coureurs volgen bestaat uit verscheidene onderdelen zoals de psychologische trainingen en de fysieke metingen van het TopSportZorgCentrum in Groningen. Ook voorziet MCZ, een partner van het TopSportZorgCentrum, de coureurs van trainingsschema’s zodat ze fysiek voorbereid zijn op de race. Aan de hand van deze trainingsschema’s sporten de coureurs minimaal drie keer per week. Een goed uithoudingsvermogen is cruciaal. Hoe ver de coureurs kunnen gaan in hun trainingen wordt vastgesteld aan de hand van een belastbaarheidsmeting uitgevoerd door MCZ. Deze kijkt door middel van verschillende oefeningen waar de grens ligt waarna sporten een negatief effect gaat hebben op lichaam en geest.

De coureurs moeten kunnen presteren in enorm warme omstandigheden, in de auto kan het namelijk wel 50 graden Celsius worden tijdens de race. Om zich hierop voor te bereiden gaan de coureurs wekelijks naar SpaWell om daar in de sauna te kunnen wennen aan de hitte. Hier passen ze hun psychologische training toe om zo focus te kunnen houden en je niet af te laten leiden door negatieve gedachten. De coureurs wordt zo geleerd te herkennen wanneer hun focus verzwakt en hoe ze dit kunnen beïnvloeden.

Kevin, lead van de coureurs, is al vanaf een jonge leeftijd aan het karten. Zijn ervaring en vaardigheden neemt hij mee in dit project door met de andere coureurs te karten. Hierdoor krijgen ze een goed gevoel voor het rijden, grip, balans en weten ze de kart (en uiteindelijk de zonneauto) te corrigeren in het geval er iets misgaat. Ook traint Kevin met de toekomstige coureurs door middel van simulatietraining, dit in een zelfgebouwde simulator. Deze training draait voornamelijk om efficiënt rijden en hoe je om moet gaan met de techniek en het voertuig.

Het voorbereidingstraject gaan vanzelfsprekend niet over rozen. Coureurs moeten goed kunnen omgaan met hun emoties en hun doel goed voor ogen houden. Dit betekent ook ‘nee’ zeggen tegen activiteiten die leuk zijn maar afleiden van de trainingen zoals ongezond eten of uitgaan. Toch weegt het allemaal op tegen het plezier en enthousiasme van de coureurs: “Ik ben enorm blij en dankbaar dat ik dit mag doen voor het team”, aldus Kevin.